Älgmoussaka!

img_2753 (MMS)

Man vet att man kommer från Norrland när man bara råkar ha något kilo älgfärs liggandes i frysen... Inspirerad av svärisarnas goda moussaka som även dottern åt massor av så beslöt jag mig för att göra det till middag, för första gången, därav min blunder att: glömma "vattna ur" squashen (strö salt över och låt stå ca 30 min) innan den läggs i formen! Annars är det bara att fräsa upp köttfärs (använde 1kg), tillsätt 2 hackade lökar, 3 pressade vitlöksklyftor, 1 förpackning krossade tomater, 2 buljongtärningar, salt, peppar och rosmarin, plus lite extra vätska iaf om man använder älgfärs eftersom den är så torr. Skiva squashen tunt. Varva färs och squash i ugnssäker form. Eftersom jag går på LCHF så gjorde jag ingen redd ostsås utan blandade istället bara ca 3 dl grädde med ca 1,5 dl keso och ungefär 2-3 nävar gratängost. Häll ostblandningen över det hela och in i ugnen ca 20 min på 200 grader. Servera med en god sallad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0