Att göra ett medvetet val

För en hel del år sedan följde en kompis till mig med upp till Jämtland över påsk, vilket innebar traditionsenlig middag hos mormor och morfar. Det bjöds på lamm och faten gick runt så alla fick ta för sig. Min morfar skickar fatet med lamm till min kompis som tackar nej med anledning av att hon är vegetarian, varvid min morfar säger "men du kan väl smaka?". Så mycket för förståelse av de val man gör, av etiska eller hälsomässiga skäl. Upplever lite samma sak nu faktiskt, jag väljer bort kolhydrater i de flesta former, stärkelse i alla former och ändå så ska det försöka trugas på bullar, kakor, bröd, kex, våfflor, potatis, pasta, frukt osv osv osv.

Och nej, jag är inte duktig, jag har gjort ett val, duktig är man om man lyckas med något man inte förusätts kunna eller lyckats åstadkomma något extraordinärt på något sätt. Man är inte duktig om man väljer bort kakor, glass och godis. Lika lite som man är duktig om man väljer att inte gå ut mitt i gatan när det kommer bilar utan stanna kvar och vänta på att det är klart att gå, ett aktivt val helt enkelt.

Appropå andra medvetna val så har det för ett par timmar inträffat en trafikolycka med två motorcyklister som skadats och förts till sjukhus, där bilförararen de kolliderade med valde att köra ut trots att han uppmärksammat att motorcyklisterna kom (enligt räddningstjänst dessutom i helt laglig hastighet) på vägen. Dumt medvetet val. Eller som när vi krockade i höstas, där den andre parten valde att chansa och körde ut mitt framför oss i en kaotisk korsning, vilket ledde till krock och skrotad bil. Medvetna val får gärna vara övervägda också, tack.

Det är pga sådana bilister jag själv är livrädd ute på vägarna, livrädd för att mina föräldrar ska råka ut för något när de kör MC och livrädd för den dag dottern ska ge sig ut i trafiken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0