LCHF-paj till midsommar!

Visste ni att sill innehåller mängder av socker? 16-22% socker i vanlig inlagd sill, så kan vi ju inte ha det tycker jag! Smakade lite men är ju mån om min ketos och åt istället desto mer av min smarriga paj!
Klart jag måste dela med mig av receptet:

Deg
200 g mandelmjöl
100 smält smör
en nypa salt

Smält smöret och blanda med mandelmjölet, släng i en nypa salt och tryck sedan ut degen i en ugnssäker form. Förgrädda skalet ca 5-10 min i 175 grader.

Fyllning
300 g kallrökt lax
1 ask kräftstjärtar
1/2 gul lök
en nypa dill

1,5 dl creme fraiche
3 ägg
salt
peppar
250 g riven gratängost

Strimla löken, skär laxen i tärningar, häll av spadet av kräftorna och blanda ihop tillsammans med dill i en bunke. Häll över blandningen i det färdiggräddade pajskalet. Blanda ihop creme fraiche och ägg, tillsätt salt och peppar. Sist av allt rörs osten i. Bred över blandningen över laxen och kräftorna i pajskalet och grädda 20-25 minuter i 225 grader.
Servera med en rejäl klick creme fraiche och ev en sallad.

Blev supergott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0