Autonomi

SAOL: självständig, självbestämmande, självstyrande

Hur ofta är våra barn autonoma? Något det läggs väldigt mycket vikt på inom vården tex. Men så ska man tvinga de små till provtagning av olika slag och sedan tvinga dem att ta mediciner man vet smakar äckligt. De förstår ju inte nyttan av vare sig undersökningar eller medicinering men gör det att det är ok att helt köra över dem?

Jag tycker inte att det är roligt att tvinga mitt barn till saker. Jag tycker ofta att hon kan få bestämma saker själv, om det inte är rent vansinniga saker som att kasta sig ut i gatan, vara uppe hela natten och åka bobbycar, leka med saxar och knivar osv. Jag tror det är bra för hennes utveckling att drivas av en egen vilja och nyfikenhet. Att hon instinktivt gör saker rätt, och jag tycker att hon är väldigt kompetent för sin ålder.

Så, det bär mig emot att spruta in medicin i munnen på henne, efter att ha jagat henne runt i vardagsrummet då hon först slagit skeden (bytte sedan metod, från doseringssked till doseringsspruta) ur handen på mig. Var går gränsen för övertramp och när är det egenltigen okej för föräldrar att tvinga sina barn till något?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0