Det där med folk och nyfikenhet...

Jag har patienter av alla slag, gamla och unga, kända och okända. Ibland slår det mig att det är något bekant över en person jag ser på tv och inser att det är en av mina patienter, men för mig är de bara patienter. Jag skäller lika mycket på mina bankdirektörer, diplomater, politiker, adelstanter och tv-personligheter som på sjukpensionärerna, frisörskorna, sjuksköterskorna, gymnasieungdomarna och förskolelärarna, för att ta några olika grupper av patienter.

Vi arbetar under sekretess och ingen patient ska veta något om någon annan patient. I dagarna har det varit en livlig diskussion rörande det nya journalsystemet inom landstinget, där allt går att läsas av alla. I vissa fall kan det vara befogat men i många fall helt onödigt och all personal inom vården borde inte ha tillgång till all information, inte ens alla journaler borde vara tillgängliga. Tänker på Anna Lindh bl.a, då hon låg och kämpade för sitt liv på operationsbordet, och när hon senare dog, så läste obehöriga utan koppling till henne i vårdkedjan hennes journaler.

Idag hade jag en "kändis" och nästa patient, som mötte X i dörren, frågade genast om X var en av våra patienter. De hade mötts i dörren och jag tror inte att hon hade köpt att X bara var och hälsade på, med sina livvakter i släptåg. Så ok, jag hummade med och sa ja. Men sedan har patienten mage att börja fråga om X hade bra tandhälsa. Vad har hon med det att göra? Jag förklarade för patienten av vi har tystnadsplikt vad gäller andra patienter, ändå försökte hon sedan fråga ut sköterskan om precis samma sak.

Patienterna kommer som privatpersoner, oavsett vilken ställning de har i samhället annars. Men folks nyfikenhet har inga gränser, det sneglas över axeln i tidboken och jag vill helst skrika åt dem att det inte är deras ensak. Men såklart skriker jag inte, men en dag kommer jag surt väsa till någon patient att han eller hon borde sluta lägga sig i andra människors journaler, annars kan vi ju lägga ut den personens journal i väntrummet så får alla ta del av den. För det skulle ju stilla folks oerhörda intresse för vilka tänder som är lagade med composit, är rotfyllda eller väntar på porslinsinlägg... SÅ spännande saker står det inte i journalerna men det har ingen betydelse, spännande eller inte så rör det bara patient och behandlare.

Eller vad tycker Du? Ska vem som helst få läsa just Din journal hos vården/tandvården? Är det viktigt med sekretess?

Kommentarer
Postat av: Janne

Med tanke på att dom kommit på den briljanta idéen att våra datorer som på sin höjd innehåller ett pris för installation av belysning eller hur man konfiguererar SAP ska ha krypterade hårddiskar med pinkodsupplåsning.... så borde ju era grejer som faktiskt är viktiga ha ögonscanner i kombination med fingeravtryck och tredubbla nycklar som öppnas av tre olika personer för att komma åt. Så ja, patientsekretess är viktigt.

2012-02-20 @ 22:14:06
Postat av: Kajsa

Ja, visst är sekretessen viktig, men samtidigt kan jag tycka att det är ganska frustrerande och idiotiskt att vårdkedjan inte kan ta del av vad övrigt som står på med mig. Måste jag varje gång jag träffar en ny person inom vården lägga fram en lista med alla mediciner jag tar, vilka vårdinrättningar som jag frekventerar och vad som är fel på mig just nu? Vissa basic saker borde kunna vara meddelbara mellan avdelningarna.



Läkare som behandlar mig just nu som missar att jag gå på anti-epelepsimedicin och att det kanske blir knas med andra saker de vill ge mig. Det är inte så att jag äter den medicinen för att det är kul, orsaken till den är densamma som orsaken till att jag är hos dem just då. Jag har fan blivit remitterad från avdelningen som skriver ut dem till mig till en annan som ska behandla mig. Så många steg i kedjan är det inte, men det glappar direkt.



Jag kan också se ett behov av att som patient själv få välja hur hård sekretessen skall vara. Läste en gång en diskussion om könsbyte, där man tog upp farhågor om att om alla journaler var tillgängliga skulle man inte bli bemött som patient, utan den där som gått igneom en könsoperation och allt beror därför på denna.

Lite samma farhågor hade jag med min tumör, att jag sen inte skulle bli tagen på allvar om det var nåt annat som började jävlas.



Är fortsatt ambivalent i frågan. Men nej, de personer som inte direkt är inblandade i min vård ska inte heller läsa mina journaler, och absolut inte över axeln på nån. Så jävla intressant är jag inte. :P

2012-02-20 @ 22:37:45
URL: http://kajsa.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0