Snigeljakt

De senaste kvällarna har jag varit med på den dagliga snigeljakten. Ikväll kom vi ut sent, eftersom jag, dottern och svärmor satt och tittade på firandet av Victoria på tv (jag skulle kunna höra Körberg sjunga Anthem tusen gånger om utan att bli trött på den). Utrustade med ficklampa och sekatör gick vi till angrepp, men jag tror att sniglarna slitit en pakt med myggen, för de attackerade mycket offensivt! Jag har myggbett överallt, de tog sig genom kläderna, trots att jag hade mina luftiga linnebyxor på mig!

Men den här jakten, den skänker en nästan euforisk känsla när man kommer på de små äckliga krypen. Det är lite som att plocka bär eller svamp, jakten på bytet, att upptäcka något som inte vill bli upptäckt... Men nu vet vi deras svaga punkter, en av de senare är tex en löjtnantshjärta i kruka som huserade 6-7 stycken sniglar, medan det verkar som om vi lyckats utrota dem (tillfälligt) vid andra växter.

Plötsligt känns det rätt okej att bo i lägenhet en trappa upp, där risken är rätt liten att odlingarna ska drabbas av mördarsniglar!

Det kommer bli en intressant natt, med alla färska myggbett men jag hoppas på några timmars sömn eftersom morgondagen kan bli rätt intensiv. Åka tåg med treåring, och ta åksjuketablett som gör mig dåsig, halvbra kombo... Maken (den saknade fine!) möter upp oss på centralen, men ett byte i Göteborg får vi klara av själva. Fast jag tror det ska gå bra, bara lilla damen inte trilskas allt för mycket.

God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0