Lite smått och lite gott

Har äntligen fått mina frön i jorden. Dottern och granntjejen hjälpte till lite, och maken fick det otacksamma uppdraget att tömma snuskkrukan på balkongen där jag satte lupiner för två år sedan. Sedan har lökarna fått stå och ruttna bort, eftersom förra våren och sommaren regnade bort och krukan vägde ett ton, så mättad som den var!

I år blir det bara plantering på framsidan, inte fullt så helvetiskt varmt och dessutom lite under tak så att planteringarna inte dränks. Och blir det väldigt torrt kommer man lättare ihåg att vattna.

I den översta lådan har jag sått morötter, i den mellersta ruccola och gräslök och i nedersta lådan blandade sommarblommor. Den stora krukan, nu tömd och rengjord, får stå värd för squashfrön. Jag funderade på tomatplantor i år igen men förra året fick jag totalt bara tre ynka tomater på mina två plantor, och de levde ett rätt hårt liv, med torka, översvämningar och knäcktes av hårda vindar. Så det hoppar vi över, den dag jag har en egen trädgård får jag ta upp mina tomatdrömmar igen, för att plocka dem direkt från plantan och äta är rätt oslagbart. Jobbade i min ungdom en sommar på Rösta hemma i byn och där inleddes varje arbetsdag med tomatplockning i stora växthuset, det var ett himla bra sommarjobb även om det var mycket slit och ligga på knä i timmar och gallra morötter eller rensa rabatter med stickiga humlestänglar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0