Lika snabbt som de kom in...

...så är pengarna (nästan) slut igen! Som jag längtar efter den tid då vi båda har heltidslöner igen, då det finns utrymme för att spara och göra sig skuldfri. Men så länge får vi försöka leva smart och ekonomiskt, tex laga mycket mat från grunden, där kan man spara in massor! Ikväll lagade jag en SÅ god blomkålssoppa, en stadig sådan som även gott och väl räckte till en matlåda till maken imorgon, till en kostnad av ca 45 kr.

Receptet, 4 portioner
1 kg blomkål
3 dl grädde
1 citron
Ingefära, en bit stor som tummen
2 tärningar grönsaksbuljong
Salt & peppar

Skär upp blomkålen i lagoma buketter, lägg i kastrull och fyll på med vatten, tillsätt buljongtärningarna och koka blomkålen mjuk. Under tiden, riv ingefära, skalet av citronen och blanda med 2dl av grädden, koka upp och sila sedan bort ingefäran och citronskalet. När blomkålen mjuknat, lägg den i en hög mixer/blender (alternativt mixerstav, men inte matberedare, det blir inte bra konsistens) tillsammans med en del av vattnet och all kokad grädde. Mixa och smaka efter hand av med salt, peppar, pressad citron, resten av grädden och en del av blomkålsvattnet. Soppan ska ha en fluffig (men inte för tjock) konsistens. Kan med fördel serveras med baconkrisp, eller ett gott bröd med eget kryddsmör.

Jag åt för ungefär sex timmar sedan och står mig fortfarande, utan vare sig bröd eller bacon till... Imorgon blir det mandelpanerad fisk med haricot verts och en kall sås, och någon potatis till Ingrid får jag väl koka upp också. Jag gillar att middagsplanera och storhandla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0