Nytt år, nygamla vanor

I år ska jag försöka ruska liv i mig själv, komma ur soffan lite oftare. Klassiskt mål sisådär någon dag in på året!

Jag och maken gör återigen ett gemensamt försök med LCHF. Jag har gjort ett frö- och nötbröd (mandlar, valnötter, hasselnötter, pumpakärnor, pinjenötter, linfrön, solrosfrön, sesamfrön) som maken tyckte var förskräckligt, det påminner väl lite om sådana där "frökorvar" man hänger upp åt fåglarna vintertid. Fungerade bra med en skiva ost på men kanske inget att bjuda på. Dock är det ett bra sätt att inte behöva röra om alla vanor man faktiskt har, och frukosten behöver inte bara bestå av yoghurt & bär eller äggröra & bacon. Ägg blir jag nämligen väldigt less på snabbt, och LCHF innebär ofta en bas bestående av ägg...

Men det är skönt att vara igång, märker direkt på kroppen att den mår bättre utan de värsta kolhydraterna (bröd, potatis, socker, pasta, ris), även om vi "fuskat" lite och haft morötter och rotselleri i gryta. Idag kom jag i mina Levis utan att få bygdens värsta muffintop, svullnaden i kroppen är påtagligt mindre efter bara ett par dagar.

Nästa vecka åker jag och barnen upp till Jämtland ett par dagar, hoppas kunna hålla mig till min low carb-linje även då. Sist föll det ju på att det var svårt att umgås utan kolhydrater men jag kan ju faktiskt baka själv och ta med mig tex kokostoppar (superenkelt att ersätta sockret rakt av med stevia) när jag är bortbjuden.

Vad har ni för mål i år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0