Fyller frysen med barnmat

Eftersom jag inte åkte iväg på svettisen imorse kompenserade jag med en promenad ner till Tullinge, så Märta fick sova en stund i vagnen. Hon får sällan ro här hemma på helgerna, så mycket mer liv och rörelse än när det bara är hon och jag. 

Handlade på mig mer rotfrukter, kassen blev rejält tung, och var sedan så slö att jag tog bussen hem (men 40 minuters promenad är bättre än ingen alls) till Riksten. 

Väl hemma igen åt vi lite sen lunch, tomatsoppa med fetaost och sedan ställde jag mig och gjorde fiskgryta till Märta. Två portionsbitar torsk, två potatisar, två små morötter, en palsternacka, en liten lök, en fjärdedels rotselleri, vitlök, peppar, rapsolja och vatten använde jag mig av. Det smakade riktigt bra!

Tärna och koka...

...ta upp med hålslev (underskattat hjälpmedel i köket) och spara kokvattnet om purén behöver spädas...


...kör allt ordentligt slätt med stavmixer...

...och klicka upp i iskubsformar, och här även en silikonform från Ikea, egentligen till muffins men är superbra till barnmat som ska in i frysen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0